Steun nodig
Heb je te maken (gehad) met grensoverschrijdend gedrag? En kun of wil je daarmee niet terecht bij iemand binnen de organisatie? Dan kun je contact opnemen met een van onze onafhankelijke vertrouwenspersonen. Jij houdt de regie.
Heb je te maken (gehad) met grensoverschrijdend gedrag? En kun of wil je daarmee niet terecht bij iemand binnen de organisatie? Dan kun je contact opnemen met een van onze onafhankelijke vertrouwenspersonen. Jij houdt de regie.
Wil je snel in contact met een vertrouwenspersoon? Stuur een WhatsApp-bericht en laat weten wie je wilt spreken of mail direct een van de vertrouwenspersonen.
Hoe neem ik contact op met een vertrouwenspersoon?
Het is mogelijk dat er een vertrouwenspersoon beschikbaar is bij de organisatie of opdrachtgever waar je voor werkt. Kijk eerst of het mogelijk en passend is om naar deze vertrouwenspersoon uit te reiken. Als dat niet kan of als je dat niet wil, kun je contact opnemen met een van de vertrouwenspersonen van Mores.
• Per e-mail: Bepaal zelf met welke vertrouwenspersoon je in gesprek wilt gaan door deze persoon een e-mail te sturen. Mocht de vertrouwenspersoon niet in de gelegenheid zijn om je bij te staan, dan verwijst die je door naar een collega.
• Via WhatsApp: Wil je liever contact via WhatsApp? Dat is ook mogelijk. Stuur een bericht naar ons gezamenlijke nummer 06 – 12 16 33 26. Geef hierin aan met wie je graag wilt spreken.
De vertrouwenspersoon reageert doorgaans binnen twee werkdagen, vaak zelfs binnen één werkdag.
Hoe gaat het gesprek met een vertrouwenspersoon?
De vertrouwenspersoon biedt een luisterend oor en ruimte voor jouw verhaal en emoties. Samen brengen jullie je situatie in kaart. De vertrouwenspersoon wil graag weten wat jij belangrijk vindt en bespreekt de verschillende keuzemogelijkheden met jou. Per mogelijkheid worden de voor- en nadelen besproken, waarbij de vertrouwenspersoon jou helpt om een eigen, passende keuze kunt komen.
Jij bent degene die bepaalt wat er uiteindelijk gebeurt. Het kan ook zijn dat je alleen je hart wilt luchten en geen verdere actie onderneemt. Dat is prima, want jij hebt de regie. De vertrouwenspersoon staat naast je, maar neemt het probleem niet van je over. Ze staan volledig aan jouw kant, maar bemiddelen of onderzoeken zelf geen klachten.
• De meeste gesprekken zijn telefonisch of via Teams, en indien nodig op locatie.
• Een aantal vertrouwenspersonen spreekt Engels. Indien gewenst, proberen we een (gebaren)tolk voor je te regelen.
• Er wordt niets herleidbaars gedeeld met het bureau of bestuur van Mores, ook niet als daarom wordt gevraagd.
Mocht tijdens het gesprek blijken dat een andere professional beter kan helpen, dan verwijzen we je door. Wij doen er alles aan om je zo goed mogelijk te ondersteunen.
Blijft alles wat ik vertel vertrouwelijk?
De vertrouwenspersoon is verplicht om alle ontvangen informatie strikt vertrouwelijk te behandelen, zowel tijdens als na de ondersteuning. Dit betekent dat informatie in principe niet wordt gedeeld, tenzij wettelijke regelingen anders bepalen of de vertrouwenspersoon in gewetensnood komt, bijvoorbeeld bij acuut levensgevaar of ernstige strafbare feiten waarvoor een aangifteplicht geldt. In het uitzonderlijke geval dat de vertrouwelijkheid moet worden doorbroken, volgt de vertrouwenspersoon het Protocol doorbreken vertrouwelijkheid van de Landelijke Vereniging voor Vertrouwenspersonen (LVV).
De vertrouwenspersonen van Mores rapporteren per kwartaal aan directie en bestuur van Mores over het aantal gesprekken dat ze gevoerd hebben en het aantal gewerkte uren. Ook vermelden ze over welke vormen van grensoverschrijdend gedrag en vanuit welke discipline mensen contact hebben opgenomen. De vertrouwenspersonen geven geen informatie door over de inhoud van de gesprekken die te herleiden zijn naar een persoon. De inhoud van de gesprekken blijft volledig vertrouwelijk. Er wordt nooit informatie gedeeld die te herleiden is naar een persoon.
Ik heb last van grensoverschrijdend gedrag
Wanneer je te maken hebt met grensoverschrijdend gedrag, kun je dit soms bespreken met de persoon die het gedrag veroorzaakt. Grensoverschrijdend gedrag kan ontstaan zonder verkeerde intenties en mogelijk is de persoon zich niet bewust van het effect. Idealiter bespreek je dit direct op het moment wanneer het grensoverschrijdend gedrag zich voordoet. Soms lukt dit niet, omdat je te verrast bent over het gedrag van de ander, of omdat je pas later realiseert dat het grensoverschrijdend was. Dan is het ook prima om dit achteraf bespreekbaar te maken. Door het gesprek aan te gaan, kun je vaak herhaling voorkomen.
Soms is het moeilijk om iemand aan te spreken. Bijvoorbeeld als het om ernstig grensoverschrijdend gedrag gaat. Of wanneer je dit al eens eerder hebt geprobeerd zonder positief resultaat. Je kunt in dat geval je leidinggevende of opdrachtgever, HR of de vertrouwenspersoon van je eigen organisatie om hulp vragen. Als je niemand hebt naar wie je kunt uitreiken, of als dit niet passend is, dan kun je altijd contact opnemen met een vertrouwenspersoon van Mores.
Heb je ooit een geheimhoudingsverklaring getekend? Geen zorgen: dit soort verklaringen hebben doorgaans geen juridische waarde als het om grensoverschrijdend gedrag gaat. Neem dus ook in dat geval gerust contact op, dan bespreken we dat samen.
Meer informatie over de informele en formele routes bij grensoverschrijdend gedrag vind je op deze pagina.
Ik ben getuige van grensoverschrijdend gedrag
Als je op je werk merkt dat er sprake is van grensoverschrijdend gedrag, kun je overwegen om dit bespreekbaar te maken. Het kan zijn dat meerdere mensen dit gedrag als grensoverschrijdend ervaren, terwijl de veroorzaker zich niet bewust is van het effect. Het is ook mogelijk dat anderen het gedrag niet als grensoverschrijdend zien. In beide gevallen is het goed om dit te weten.
Als het niet passend voelt om het gedrag direct bespreekbaar te maken, kun je ook contact zoeken met degene die mogelijk last heeft van het gedrag. Door steun te bieden, laat je zien dat ze er niet alleen voor staan.
Als het duidelijk is dat het gaat om grensoverschrijdend gedrag en de betrokkene zelfgeen actie durft te ondernemen, kun je overwegen een leidinggevende of opdrachtgever in te lichten. Hiermee geef je een signaal af en help je de situatie te adresseren.
Twijfel je over wat je het beste kunt doen? Je kunt altijd contact opnemen met een vertrouwenspersoon van Mores om samen te overleggen en je situatie door te spreken.
Ik ben aangesproken op grensoverschrijdend gedrag
Goedbedoeld gedrag kan door een ander als grensoverschijdend worden ervaren. Mocht een collega, leidinggevende of opdrachtgever je hierop aanspreken, dan vragen we je om stil te staan bij het effect van jouw gedrag. Ook al had je geen kwade intentie, toch kan het verkeerd zijn overgekomen. Het helpt vaak om dit te erkennen en je excuses aan te bieden voor het effect van jouw gedrag.
Wanneer iemand je aanspreekt op je gedrag of zelfs beschuldigt van grensoverschrijdend gedrag, kan dit ongemakkelijk of onprettig aanvoelen. Onthoud dat je altijd ondersteuning kunt zoeken bij je leidinggevende, opdrachtgever, HR of een beleider die door hen is aangewezen. Wanneer deze opties niet passend voelen, kun je altijd uitreiken naar een vertrouwenspersoon van Mores.
Een vertrouwenspersoon kan je bijstaan door te luisteren en met je te bespreken welke opties je hebt. Een vertrouwenspersoon kan slechts één persoon tegelijkertijd ondersteunen. Leidinggevenden, opdrachtgevers en HR hebben de mogelijkheid om zowel jou als de persoon die het gedrag als grensoverschrijdend heeft ervaren, te begeleiden.
Er is een klacht tegen mij ingediend
Wanneer een collega een klacht tegen jou indient bij de klachtencommissie van jouw organisatie, word je hierover geïnformeerd door de commissie. Je wordt uitgenodigd voor een hoorzitting waarin je jouw verhaal kunt doen. Je krijgt de mogelijkheid om schriftelijke stukken in te dienen die jouw verhaal ondersteunen. Je kunt ook suggesties geven voor andere getuigen die gehoord kunnen worden.
In dit proces kun je je laten bijstaan door een begeleider die door jouw organisatie is aangewezen. Als er geen begeleider beschikbaar is of dit niet passend voelt, kun je contact opnemen met een vertrouwenspersoon van Mores. Zij kunnen je ondersteunen en samen met jou je opties bespreken.
Je bent beschermd tegen benadeling zolang een klacht is ingediend. Een klacht betekent namelijk niet automatisch dat je schuldig bent. Mocht je het gevoel hebben dat je wordt benadeeld, kun je dit bespreken met je leidinggevende, opdrachtgever, HR of personeelszaken. Als deze opties niet passend zijn, kun je ook altijd uitreiken naar een vertrouwenspersoon van Mores. Die kan je bijstaan en bespreken welke mogelijkheden je hebt.
Als uit de procedure blijkt dat je (ernstig) verwijtbaar hebt gehandeld, kan jouw werkgever of opdrachtgever sanctioneringsmaatregelen treffen.
Ik heb als leidinggevende, opdrachtgever of HR een melding of signaal ontvangen
Het kan schrikken zijn wanneer je een signaal of melding van grensoverschrijdend gedrag ontvangt. Het is belangrijk om de melding serieus te nemen, zonder overhaast te reageren of de situatie onnodig groot te maken. Op de pagina organisatieadvies vind je praktische handvatten om hiermee om te gaan.
Een van de belangrijkste verantwoordelijkheden van leidinggevenden en HR is het goed voeren van het opvanggesprek met de werknemer die last heeft van grensoverschrijdend gedrag. Tips en richtlijnen voor dit gesprek vind je op deze pagina.
Heb je advies nodig bij een specifieke casus? Neem dan contact op met de HR-adviseur of vertrouwenspersoon van jouw organisatie. Mocht dat niet mogelijk zijn, dan kun je contact opnemen met een vertrouwenspersoon van Mores.
Mores biedt ondersteuning door een vertrouwenspersoon en advies aan organisaties. Voor andere vormen van hulp, kun je terecht bij onderstaande instanties en organisaties.
Wat is het steunpunt Mores?
Als steunpunt biedt Mores een vangnet van vertrouwenspersonen voor iedereen die in de culturele, creatieve of mediasector werkt of daarvoor studeert. Als je te maken hebt met grensoverschrijdend gedrag en niet terecht kan of wil bij een vertrouwenspersoon in je eigen organisatie, kun je terecht bij een vertrouwenspersoon van Mores.
Wat doet een vertrouwenspersoon?
De vertrouwenspersoon biedt een luisterend oor en bespreekt de mogelijkheden om tot een oplossing te komen. Indien gewenst kan de vertrouwenspersoon je ondersteunen bij de gekozen optie. De vertrouwenspersoon staat naast je, je houdt zelf de regie.
Wie kan bij een vertrouwenspersoon van Mores terecht?
De vertrouwenspersonen van Mores zijn beschikbaar voor iedereen die werkt in de culturele, creatieve of mediasector. Dit geldt voor mensen in loondienst, zzp'ers, vrijwilligers, maar ook stagiairs en studenten in het kunstvakonderwijs en de journalistiek.
De vertrouwenspersonen staan klaar voor iedereen die grensoverschrijdend gedrag heeft ervaren. Daarnaast kunnen ook mensen die getuige zijn van grensoverschrijdend gedrag, beschuldigd worden van grensoverschrijdend gedrag of als leidinggevende of organisatie niet weten hoe te handelen na een melding, ondersteuning of advies krijgen van een vertrouwenspersoon. Een vertrouwenspersoon zal nooit beide partijen van dezelfde casus bijstaan. Alle vertrouwelijke informatie wordt uiteraard niet gedeeld met medewerkers of het bestuur van Mores.
Wat is grensoverschrijdend gedrag?
Onder grensoverschrijdend gedrag verstaan we in ieder geval seksuele intimidatie, discriminatie, pesten en agressie en geweld, waaronder ook verbale of emotionele intimidatie. Of jij iets als grensoverschrijdend ervaart, is subjectief. Ook als je twijfelt of iets onder grensoverschrijdend gedrag valt kun je dit bespreken met een vertrouwenspersoon.
Meer informatie over de verschillende vormen van grensoverschrijdend gedrag vind je op deze pagina.
Waarvoor kun je niet bij de vertrouwenspersoon terecht?
De vertrouwenspersoon is er om je te ondersteunen bij grensoverschrijdend gedrag op het werk, maar kan niet helpen bij problemen in de privésfeer, hoge werkdruk of een arbeidsconflict, tenzij er sprake is van grensoverschrijdend gedrag. In zulke gevallen zal de vertrouwenspersoon je indien nodig doorverwijzen naar een andere professional. Ook als je psychologische hulp, coaching of rechtsbijstand nodig hebt, kan de vertrouwenspersoon je doorverwijzen naar een specialist. Bij grensoverschrijdend gedrag op het werk kan de vertrouwenspersoon je echter wel blijven ondersteunen bij het vinden van oplossingen.
Wanneer je last hebt van grensoverschrijdend gedrag van buiten de organisatie, bijvoorbeeld van publiek of online volgers, kan de vertrouwenspersoon je een luisterend oor bieden, maar zal ook hier doorverwijzen voor verdere ondersteuning. Journalisten kunnen zich in dat geval wenden tot PersVeilig en schrijvers tot SchrijversVeilig.
Wat kost het om contact op te nemen?
Aan het contact met en de begeleiding van een vertrouwenspersoon van Mores zijn geen kosten verbonden.