Een veilige werkvloer vraagt om gedeelde verantwoordelijkheid én actie.

In de culturele, creatieve en mediasector is iets bijzonders aan de hand: 77% van de werkenden geeft aan gelukkig te worden van het werk en tegelijkertijd ervaart 75% van de werkenden negatieve impact door werk, waaronder grensoverschrijdend gedrag. Dit concludeert hoogleraar Mediastudies Mark Deuze in zijn studie naar zo’n 500 onderzoeken die de sector zelf liet uitvoeren in binnen- en buitenland. De oplossing voor deze gezondheidscrisis ligt volgens Deuze niet bij het individu, maar in structurele veranderingen, kennisuitwisseling en samenwerking in de brede sector.

Op 15 mei bracht Mores vertegenwoordigers van sectorinitiatieven, branche- en beroepsverenigingen, fondsen en vakbonden samen om een eerste stap te zetten in deze gezamenlijke opgave. Na een inleiding van Mark Deuze, gingen we in gesprek over de rol van koepelorganisaties in het bevorderen van leiderschap en de dialoog over sociale veiligheid in onze sector. Er werden inzichten gedeeld over de rol van koepelorganisaties bij het agenderen van sociale veiligheid, het samenbrengen van organisaties rond dit onderwerp, het ontwikkelen en delen van (voorbeeld)protocollen en training en voorlichting.

Goed nieuws: veel kennis en motivatie om te veranderen zijn al aanwezig. Mores ondersteunt de sector hierbij met het vangnet van vertrouwenspersonen, advies aan organisaties en het bijeenbrengen van kennis en ervaring. De komende jaren gaan we deze uitwisseling met de sector verder verdiepen en concretiseren.

Onze nieuwe campagne

Tijdens de bijeenkomst gingen we ook in gesprek over onze nieuwe campagne: een uitnodiging aan organisaties in de sector om samen verantwoordelijkheid te nemen voor een veilige werkplek. De komende weken verwerken we de feedback die we hebben opgehaald. We verwachten de campagnepagina half juni te lanceren. Hou onze website in de gaten!