Medewerkerstevredenheid meten

'Meedoen aan een medewerkerstevredenheidsonderzoek heeft alleen zin als de resultaten openbaar worden gemaakt, en als knelpunten die daaruit naar voren komen worden aangepakt in samenspraak met de werkvloer.'

aanbeveling uit het rapport Niets gezien, niets gehoord, niets gedaan van de commissie Van Rijn (2024)

Als toezichthouder of leidinggevende is het belangrijk om goed op de hoogte te zijn van wat er speelt binnen je organisatie. Een waardevol hulpmiddel daarbij is een medewerkerstevredenheidsonderzoek. Koppel de resultaten van dit onderzoek terug aan de medewerkers, bespreek met de werkvloer hoe je de verbeterpunten gaat oppakken en laat dat ook zien. Ga echter niet alleen af op gemiddelde cijfers. Ook met een hoge gemiddelde tevredenheid kan er grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer aanwezig zijn.

Exitgesprekken

Naast een medewerker tevredenheidsonderzoek heb je uiteraard nog meer mogelijkheden om de ervaringen van medewerkers te evalueren. Om een completer beeld te krijgen van de organisatiecultuur, kun je bijvoorbeeld denken aan gestructureerde exitgesprekken. Vertrekkende medewerkers kunnen waardevolle inzichten geven over de werksfeer en mogelijke verbeterpunten.

Evaluatiegesprekken

Nieuwe medewerkers brengen een frisse blik mee. Door na enkele weken met hen in gesprek te gaan, kun je waardevolle feedback krijgen over de werkcultuur en organisatieprocessen. Zij hebben dan een beeld gekregen van de werkcultuur, maar kunnen daar ook nog op reflecteren met hun kennis ‘van buiten’.

Contact

Heb je vragen of wil je sparren over jouw situatie? Neem dan contact op met onze adviseurs via advies@mores.nl.