Our
story

As a support service, Mores provides a safety net for employees and students in the cultural, creative, and media sectors who are dealing with transgressive behavior and cannot or do not wish to approach a confidential counselor within their own organization.

Organisaties en leidinggevenden kunnen bij het adviespunt van Mores terecht met vragen over preventie het ontwikkelen van beleid om een veilige werkomgeving te borgen. Ook biedt Mores ondersteuning bij het inrichten van informele en formele routes voor wanneer er toch iets misgaat.

Naast advies biedt Mores een platform voor kennisdeling en bewustwording. Via webinars, evenementen en online tools brengt Mores ervaringen en expertise uit verschillende sectoren samen, zodat organisaties en professionals van elkaar kunnen leren.

Hoe het begon

Mores werd in 2018 opgericht naar aanleiding van meldingen van grensoverschrijdend gedrag in de theaterwereld. Wat toen naar buiten kwam, bleek slechts het topje van de ijsberg. De ernst van de incidenten leidde tot de oprichting van Mores.online, waar professionals uit de kunstensector de handen ineensloegen om slachtoffers een veilige plek te bieden voor hun verhalen.

In de jaren daarna groeide Mores uit tot een bekende naam voor wie steun zocht. Het aantal aangesloten organisaties en instellingen nam toe, en in 2022 ontving Mores een recordaantal van 365 meldingen. Dat jaar brachten enkele grote onthullingen bij televisieprogramma’s grensoverschrijdend gedrag stevig in de publieke belangstelling.

Een Nieuwe Fase

In 2023 onderging Mores een belangrijke transitie. Na discussies over de onafhankelijkheid van het bestuur trad een nieuw bestuur aan, zonder banden met de culturele, creatieve of mediasector. Deze stap markeerde het begin van een nieuwe fase, waarin de focus lag op professionalisering en het uitbreiden van de advies- en platformfunctie.

Tegelijkertijd bevestigden onderzoeken in de muziek-, dans- en omroepsector (2023 en 2024) de omvang én de impact van grensoverschrijdend gedrag. De moed van medewerkers en studenten die melding maakten, speelde een cruciale rol in het bespreekbaar maken van het onderwerp op de werkvloer, de beleidskamers en aan de bureau's van leidinggevenden.

Febe Deug, bestuursvoorzitter van Mores: "Dat het moed vergt om je verhaal te doen, kan niet vaak genoeg gezegd worden. Het delen van je verhaal maakt je kwetsbaar, maar geeft je ook de kans om de regie terug te pakken over een situatie waarin je bent beland door het toedoen van iemand anders."

Onze Missie

Mores werkt samen met meer dan 60 (branche)organisaties en instellingen en wordt ondersteund door het ministerie van OCW. Ons doel is om veilige werkomgevingen te waarborgen in de sectoren die we vertegenwoordigen. Het vakgebied en het maatschappelijke gesprek over het onderwerp grensoverschrijdend gedrag zal de komende jaren nog volop in ontwikkeling zijn.

Zoals Febe Deug benadrukt:
“Er zijn in de afgelopen vijf jaar veel en soms grote stappen gezet door de organisaties en instellingen. Tegelijkertijd is er ook nog veel werk aan de winkel. De missie van Mores is om zich permanent hard te maken voor een veilige werkomgeving in de sectoren die het vertegenwoordigt.”

Read more
Verberg

Bureau

Mette Raaphorst

Mette Raaphorst

Director
Philip Montnor

Philip Montnor

Director

Board

The board has no ties to the cultural, creative, or media sectors and can therefore act independently.

Febe Deug

Febe Deug

Chairwoman
Rosalie Tamminga

Rosalie Tamminga

Secretary
Hans Blom

Hans Blom

Treasurer
Siri Wouters

Siri Wouters

General Board Member

Affiliated parties

All organizations affiliated with Mores actively implement policies aimed at preventing transgressive behavior in the workplace. This specifically means that the organization takes at least the preventive measures outlined below and elaborated on the organization advisory page.

Joining Mores

What does joining Mores entail?
By participating in our network, you demonstrate (both internally and externally) a commitment to social safety and reducing transgressive behavior. Additionally, you benefit from shared knowledge and the opportunity to consult with experts. Above all, you contribute to the existence of a safety net for anyone in the sector who needs it.

Financiel contribution
‍Financial contributions are based on the principle of solidarity. Given the diversity in the sector—from very small to large organizations, and from commercial to subsidized—contributions to Mores are tiered. We trust that each organization will decide for itself which annual contribution is appropriate: €150, €500, €2500, or €7000.

What do we expect from affiliated organizations?
We expect you to actively implement policies aimed at preventing transgressive behavior. This includes, among other things:

  • Regularly engages in conversations about social safety at all organizational levels and facilitates constructive feedback and opposing views.
  • Has or establishes a Risk Inventory and Evaluation (RI&E) and a code of conduct with a protocol for addressing transgressive behaviour
  • Evaluates (reporting) protocols and the code of conduct annually and adjusts them where necessary.
  • Appoints or has an internal and/or external confidential counselor.
  • Invests in the (re)training of board members, managers, and employees on the topic of social safety.
  • Actively informs employees, freelancers, volunteers, interns, and other workers about the safety net function of Mores.
Joining Mores with your (umbrella) organization? Send an email to: info@mores.online

Mores receives funding from the Ministry of Education, Culture, and Science (OCW) for the period 2024 and 2025.

logo van Ministerie OCW